Selecteer een pagina

Komt dit u bekend voor?

Voorbeeld 1)
Een relatie stuurt je een onpersoonlijke e-mail zonder jouw naam erboven. Of je ook komt naar zijn zakelijke bijeenkomst. Hij zegt dat het heel leuk en verrassend wordt. En cabaretière Tineke Schouten komt ook, belooft hij je. Wat voor leuks je gaat doen, zegt hij niet. Dat is een verrassing. Nee, natuurlijk kom je niet! Je wilt gewoon weten waarvoor jij kostbare tijd vrijmaakt. Met Vader/Moederdag laat jij je wel verrassen…

Voorbeeld 2) 
Je wilt contact met een bedrijf dat mogelijk iets voor je kan betekenen. Je kijkt op hun website en ziet daar dat ze een Servicelijn hebben. ‘Wilt u door ons gebeld worden?’, staat er vriendelijk. Dat wil je. Dus vul je jouw mobiele nummer in. Na 36 uur moet je nog teruggebeld worden. Als jij ze dan maar weer belt en naar de directeur vraagt, krijg je te horen dat hij alleen per e-mail aanspreekbaar is. Hij wenst niet gebeld te worden door mogelijke klanten. Dit ‘commerciële’ bedrijf heeft ca. 35 man personeel en de directeur weet niet dat zijn Servicelijn niet werkt (en zal dat via jou ook nooit te weten komen…). Dag klant.

Voorbeeld 3)
Je stuurt een e-mail naar een medewerkster bij een organisatie waarmee je al eerder e-mailcontact heb gehad. Je krijgt een automatische mail terug dat zij met zwangerschapsverlof is. In die mail staan twee namen van collega’s die het van haar overnemen. Je mailt beiden. Vervolgens krijg je twee auto-reply’s; de éne collega meldt op vakantie te zijn en de andere collega laat weten niet meer bij het bedrijf werkzaam te zijn. Schiettent, denk je.

Voorbeeld 4)
Je hebt je aangemeld voor een e-nieuwsbrief van een zakelijke dienstverlener. Omdat de vele en slechte e-mails je na enkele maanden gaan irriteren, meld jij je af. Volgens de door hun gestelde regels uiteraard. Toch blijf je gewoon hun mails ontvangen. Jouw mail met UNSCRIBE KL..TZ.KK.N! helpt ook niet. Lieve Mona, help!

Voorbeeld 5 (uit eigen ervaring)
Ik dronk gisteren een kop koffie met een alleraardigste zakenvrouw. Ik kende haar nog niet. We spraken af op haar kantoor en praatten honderd-uit. Over van alles en nog wat. Zij over haar werk en producten, ik gaf mijn creatieve visie daarop. We gaven elkaar tips om new business te krijgen en onze producten en dienstverlening te verbeteren. Een goed gesprek waar zeker meer uit gaat komen. Waarom ik dat denk? Gewoon, omdat we ‘real live’ communiceerden. Met een glimlach en aandacht voor elkaar. Hoe gemakkelijk is goede communicatie? En waarom kan dat niet via alle kanalen?